Veelgestelde vragen

De handige, interactieve Curitas-kaart toont alle textielcontainers in uw buurt.

Vul bovenaan uw postcode in en klik op het vergrootglas. Daarna zoomt de kaart in op uw zoekregio en duidt het alle textielcontainers aan met een icoontje van het Curitas-logo.

Wanneer u op een icoontje klikt, krijgt u de exacte adresgegevens en coördinaten van de textielcontainer te zien. 

Gooi uw afgedankte textiel niet zomaar in de vuilnisbak, want er mag veel meer in de textielcontainer dan u denkt. Deze items zijn welkom:

  • kledingstukken,
  • accessoires (riemen, (hand)tassen, rugzakken …),
  • schoenen (per paar),
  • beddengoed (dekens, hoofdkussens, slaapzakken, dekbedovertrekken …),
  • keuken- en badkamertextiel (hand- en theedoeken, washandjes …),
  • woningtextiel (gordijnen, tafelkleden, zetelhoezen …),
  • speelgoedknuffels, 
  • lompen en andere producten vervaardigd uit natuurlijke of synthetische vezels.

U mag zowel herbruikbare als niet-herbruikbare items in de textielcontainer deponeren. Bied uw textiel altijd in een gesloten zak aan. En let erop dat u deze items niet in de textielcontainer deponeert:

  • nat of besmeurd textiel, 
  • tapijten,
  • matrassen,
  • en zetelkussens.

Sluikstorten is ten strengste verboden. Wie betrapt wordt, riskeert een fikse boete. 

Curitas haalt alle ingezamelde items elke week op en brengt ze daarna naar het sorteercentrum. Daar wordt alle textiel gescheiden volgens type, materiaalsoort, kwaliteit en eventuele draagbaarheid. 

Alle herbruikbare kledingstukken komen in een nieuwe kleerkast terecht. Alle andere textielitems ondergaan een ecologisch, intensief recyclageproces. Ze worden verwerkt tot hernieuwbare grondstof. Zo gaat er van uw afgedankt textiel helemaal niets verloren. 

Een vergissing is snel gemaakt. Gelukkig is de klantendienst van Curitas 24/7 bereikbaar via info@curitas.be.Omschrijf het item dat u per ongeluk in de textielcontainer gooide zo gedetailleerd mogelijk. Vermeld ook de exacte locatie van de container en geef zeker uw contactgegevens op.Onze planningsdienst stuurt zo snel mogelijk iemand langs en verwittigt u op voorhand. Zo kan onze medewerker u uw verloren spullen meteen overhandigen.
Onze plannings- en interventiediensten zorgen ervoor dat onze textielcontainers nooit uitpuilen. En dat we sluikstort in en rond onze containers zo snel mogelijk verwijderen.Loopt het toch eens fout? Verwittig dan onze klantendienst, die is 24/7 bereikbaar via info@curitas.be.Omschrijf uw klacht zo gedetailleerd mogelijk en vermeld de exacte locatie van de container waarom het gaat.Curitas volgt alle klachten nauwgezet op. Zo lossen we problemen altijd binnen de 24 uren op. Meldt u uw klacht op een werkdag voor 12 uur ’s middags? Dan komt onze interventiedienst dezelfde dag nog langs.

We doen ons uiterste best om dieven en sluikstorters te weren.

Bent u toch getuige van een (poging tot) diefstal of sluikstort? Of merkt u iets verdacht op?

Verwittig ons dan via +32 (0)2 257 88 10 of info@curitas.be.

Scroll naar boven